Blaren

Een blaar is een ruimte tussen twee huidlagen die zich (meestal) vult met helder vocht. Blaren zijn lastig en pijnlijk en ontstaan door heftige of langdurige wrijving. Een branderige, rode huid is het eerste teken dat er een blaar kan gaan ontstaan.

De ene persoon is gevoeliger dan de andere persoon om een blaar op te lopen. Dit komt omdat de aanhechting van de huidlagen de epidermis op de dermis zwak is, waardoor er maar weinig wrijvingskracht nodig is om een blaar te laten ontstaan.

Een blaar kan voorkomen onder de teennagel, maar ook onder (een dikke laag) eelt.

Oorzaak

Verschillende factoren zoals vocht, wrijving, hitte en koude hebben een invloed op het ontstaan van blaren. goed passende schoenen, maar ook sokken zijn heel belangrijk. De schoenleest waarop een schoen gemaakt is moet overeenkomen met de vorm van de voet. Dus de schoen mag niet te groot, te klein te smal of te breed zijn.

Bijvoorbeeld blaren achter op de hiel ontstaan wanneer een schoen te ruim om de hiel zit.

Behandeling

Het is het beste een blaar intact te houden om infectie gevaar te voorkomen. Kleinere blaren drogen vanzelf in , en grotere blaren kunnen dakpansgewijs afgeplakt worden om de druk te verdelen. Deze mogen 24 tot 36 uur blijven zitten en moeten daarna verwijderd worden. De loszittende huid kan daarna weggeknipt worden met een speciale huidtang

Wanneer een blaar op een hinderlijke plaats zit kan deze doorgeprikt worden nadat de plek goed gedesinfecteerd is. Ook kan een blaar drukvrij gelegd worden wanneer deze pijnlijk is.

Preventie

Om blaren te voorkomen moet de oorzaak van de wrijving en/of druk worden weggenomen. U kunt het beste preventief een blarenpleister of speciale tape plakken.

Te veel eelt geeft extra druk of een branderig gevoel tijdens het lopen. Ook kunnen er onder het eelt blaren ontstaan die erg pijnlijk zijn.

Wilt u meer weten over uw voeten of over blaren? Dan kunt u mij vrijblijvend raadplegen.

Website ontwikkeling: Pedicurepraktijk RVZ ©2016
87,900 Bezoekers