Reuma

Veel reumapatiënten hebben voetklachten. Niet alleen vanwege deze voetklachten, maar vooral omdat het knippen van de nagels en het verzorgen van de voeten een probleem blijkt te zijn. Handen, schouders en heupen zijn stijf en/of pijnlijk vanwege de reumatische aandoening.

Feiten over reuma

Reuma omvat meer dan 130 chronische aandoeningen aan gewrichten, pezen en botten. Ruim 2.3 miljoen Nederlanders hebben reuma. Iedereen kan reuma krijgen, op elke leeftijd.

Reuma kun je onderverdelen in drie categoriën:

• Ontstekingsreuma
  • Artrose
  • Weke delen reuma

Sommige mensen hebben meerdere vormen van reuma.

Nagelverandering

Allerlei ziektebeelden kunnen een stoornis geven in de nagelvorming. De nagels kunnen hierdoor een andere kleur of vorm krijgen: dunner, dikker, brokkeliger of minder glanzend. Ook kunnen er putjes, olievlekvorming. schuurpapiernagels, geel/bruine/witte verkleuringen en eeltvorming onder de nagelplaat ontstaan. Een donkere plek onder de nagel kan een bloeduitstorting zijn, en een brokkelige/gele nagel is mogelijk een schimmelnagel. Soms kan de nagelplaat zelfs in de lengte gespleten zijn, of heeft de nagel op de nagelplaat allemaal lengtegroeven. Een nagel die een afwijkende groeirichting heeft is een ramhoornnagel.

Huidproblemen

De meest voorkomende huidproblemen aan de voet zijn de vorming van overmatig eelt en/of pijnlijke likdoorns. Beide ontstaan door chronische (over)druk of wrijving op de huid. Deze overdruk ontstaat door afwijkende botstand, een botuitsteekstel, schoenen of een combinatie hiervan.

Wat kan ik als medisch pedicure voor u doen?

Verdikte nagels en schuurpapiernagels kunnen door de pedicure dun gefreesd en gepolijst worden. Brokkelige nagels, gespleten nagels en nagels waar de hoek ontbreekt kunnen opgevuld worden om het ingroeien van de nagel tegen te gaan.

Verwijdering van overmatig eelt kan het beste door de pedicure gedaan worden. Het verwijderen van eelt verlicht direct de pijn. Wanneer de oorzaak van de eeltvorming slecht passend schoeisel is, dan is het belangrijk dat u goed passende schoenen koopt. Mocht dit niet voldoende zijn dan kunnen zolen gemaakt worden door een podoloog/podotherapeut (soms in combinatie met een orthese/vilttechniek) die uw voeten goed ondersteunen en hierdoor de pijn van uw voeten verlichten of wegnemen.

Website ontwikkeling: Pedicurepraktijk RVZ ©2016
87,894 Bezoekers