Reuma

Veel reumapatiënten hebben voetklachten. Niet alleen vanwege deze voetklachten, maar vooral omdat het knippen van de nagels en het verzorgen van de voeten een probleem blijkt te zijn. Handen, schouders en heupen zijn stijf en/of pijnlijk vanwege de reumatische aandoening.

Feiten over reuma

Reuma omvat meer dan 130 chronische aandoeningen aan gewrichten, pezen en botten. Ruim 2.3 miljoen Nederlanders hebben reuma. Iedereen kan reuma krijgen, op elke leeftijd.

Reuma kan je onderverdelen in drie categorieën:

• Ontstekingsreuma
  • Atrose
  • Weke delen reuma

Sommige mensen hebben meerdere vormen van reuma.

Nagelverandering

Allerlei ziektebeelden kunnen een stoornis geven in de nagelvorming. De nagels kunnen hierdoor een andere kleur of vorm krijgen: dunner, dikker, brokkeliger of minder glanzend. Ook kunnen er putjes, olievlekvorming, schuurpapiernagels, geel/bruine/witte verkleuringen en eeltvorming onder de nagelplaat ontstaan. Een donkere plek onder de nagel kan een bloeduitstorting zijn en een brokkelige/gele nagel is mogelijk een schimmelnagel.

Huidproblemen

De meest voorkomende huidproblemen aan de voet zijn de vorming van overmatig eelt en/of pijnlijke likdoorns. Beide ontstaan door chronische (over)druk of wrijving op de huid. Deze overdruk ontstaan door afwijkende botstand, een botuitsteeksel, schoenen of een combinatie hiervan.

Wat kan de pedicure voor u doen?

• Verdikte nagels dun frezen en polijsten
  • Brokkelige en gespleen nagels opvullen
  • Nagels waar de hoek ontbreekt een hoek aanbouwen
  • Eelt(kloven) verwijderen en de huid polijsten